AAAAAAAAAAARRRRGH!!!!!!!!!!!!!!!!! (en lång tanke om: hiphop)

Niklas påpekade att jag var mesig i förra inlägget (http://pertander.blogg.se/2009/may/en-kort-tanke-om-rasism.html Läs den med!!!) å tog upp nått på för låg nivå, och sedan taggade han mig till att skriva det här inlägget! Så här kommer det: Varför jag har börjat tycka att hiphop är inte så bra som jag förr tyckte. Här kommer motiveringen!



Jag orkar inte upprepa varför jag hatar gangsterhiphop med deras "hej jag har stora fälgar och 10 brudar men kan inte rappa om någonting annat förutom pengar"-låtar och deras "Jag gör 100 låtar i timmen för att tjäna pengar"- album, för det vet alla att denna musikstil borde behandlas på samma sätt som nazister gjorde med judar under andra världskriget.

MEN! Jag har faktiskt sökt tröst i den andra sortens hiphop där dom ilsket rappar om världens problem och hur mycket dom hatar allting och tyckt att det har varit ruskigt bra, fast nu vet jag inte längre vad jag ska tro, kanske är jag bara i en "icke hiphop"-era men jag har serri tröttnat på allt som har med hiphop å göra.. och såhär började jag komma ner i den svackan.

Steg 1: Nicke skickade Rape me av Nirvana till mig
Steg 2: Jag tyckte det sög å bara var nå random snack
Steg 3: Jag lyssnade på den gång till...
Steg 4: Jag kom jag på en egen tolkning till texten
Steg 5: Det blev det en asbra låt och den blev "min egen" för de var min egen tolkning och ingen annans
Steg 6: Jag inser att i hiphop låtar, är dom astydliga med vad dom menar och vill med låtarna, så jag kan inte tolka själv så det är som allas allmänna tolkning, och det gör det till en allmänn låt.

När jag gått dessa sex steg hade jag börjat tvivla litegrann på hiphopen, men sen kom bomben:

Promoe släpper kråksången som inte alls är ett bra album! (enligt mig)

Jag har aldrig trott att jag skulle säga detta om Promoe men han har verkligen sjunkit kraftigt, och det är nog eftersom han var så sjukt stor för mig förr, och ju större man är, desto tyngre faller man.

Han är fortfarande den bästa låtskrivaren i sverige och bästa rapparen, och hans och looptroops första verk är verkligen det bästa svensk hiphop kommit med någonsin, men nu har det gått för långt. Men vad är det som är felet med denna skiva?

Är det:
A) Texterna var ruskigt dåliga 
B) Han rappar på svenska
C) Han har alldeles för dåliga beats


Svar: Texterna är fortfarande ruskigt bra, när jag läser dom som dikter är det faktiskt asbra skrivet, och att han rappar på svenska stör mig inte, Fruktansvärld är en av hans bästa låtar enligt mig, och beatsen är ett halverst (förklarar mer sen), men det rätta svaret är:

D) Han har tappat sin känsla å sina principer (enligt mig)

Ja det är sant, det känns som att han har slutat tro på det han rappar om och bara är arg eftersom han får betalt för det, Det känns som att han skriver om det folk vill höra om och som det står om i tidningarna istället för vad han tycker, och sedan stör jag mig ruskigt på att han en gång i KP sa "Jag skriver bara låtar med innebörd som folk tjänar att lyssna på för annars slösar jag deras och min tid" eller något liknande. Men svara då på denna fråga
Vaför har du då skrivit Detta har hänt som handlar om ditt liv? Känns sjukt egotrippat om du tycker det är viktigt för oss att lyssna på.

Beatsen är också fel, dom hade varit bra om någon annan än han gjorde dom, eftersom det är discobeats och han snackade om att dom aldrig tänkte göra sådana beats, men vad hände?

Sedan har han börjat spotta ut för många låtar vilket leder till att många blir dåliga och han tappar sin kvalite eftersom han gör massa halvdana låtar istället för att producera ett album som verkligen är bra, och den senaste låten han släppte var värst, nämligen Sunday Morning som du hittar här http://www.myspace.com/promoe , Välkommen till sverige lil wayne! Jag struntar i om texten är bra eller om du räddar barn i afrika eller något sånt, denna låt är helt värdelös och jag tänker inte lyssna på den bara för att den har bra text!

Jag känner helt enkelt att han övertygar mig inte längre, han är inte samma promoe som för några år sedan, hans nya låtar känns äckliga att lyssna på.. tyvärr.. det gör serri ont att säga... men han håller på att dö för mig, det blev som jag sa för länge sen: "Den dagen fjortisar börjar lyssna på Promoe kommer jag sluta gilla honom" Tack svennebanan...

Och nu det sista jag tänker klaga på som är rap i allmänhet är beatsen, det är för lite nytänkande, asmånga hiphopbeats jag hör får jag senare höra igen i nån låt ifrån 60 talet, ibland beats, ibland hela refränger. Det känns som att dom tar något bra och gör en remix på det och plötsligt är det "deras".

Jag säger inte att detta alltid är dåligt, många bra låtar har kommit till på detta sätt, men det känns inte unikt och nyskapande, det känns lite halvers plagierat och inte längre som "deras låt". Jag säger inte att jag ska sluta lyssna på hiphop, men jag har börjat se det på ett helt nytt sätt, hiphopen för mig just nu är "En låt med allmän tolkning som inte är deras"

Keep on rocking!


Kommentarer
Postat av: anna

Vad har lil wayne med promoe att göra?
"Välkommen till sverige lil wayne!"

2009-05-21 @ 22:09:42
Postat av: Rickie

Sveriges bästa låt skrivare är (enligt mig) Thomas Öberg............. WHOOOO!!!

2009-05-21 @ 22:51:56
URL: http://ettantalfinaordienrad.blogg.se/
Postat av: mackan

nu kommer jag låta väldigt negativ och inte alls snäll, men du vet att jag älskar dig endå ander!

för det första så säger du att du tyckte rape me sög, det innebär att varken melodin eller något tilltalade dig, men sedan då du lyssnar på TEXTEN så och tolkar den så blir hela låten bra, sedan säger du att du skiter i att sunday morning har bra text och som jag uppfattar det så menar du att en låt inte kan leva på bra text? talar du inte emot dig själv då littegranna eller är det bara jag?

och sen frasen "Den dagen fjortisar börjar lyssna på Promoe kommer jag sluta gilla honom" gör mig aningen förbannad, hur kan man sluta lyssna på en artist bara för att andra gör det? musiken blir ju inte annorlunda beroende på lyssnarna, så om t.ex Fort Europa (som jag vet att du tycker är bra) plötsligt blir populär bland massa "fjortisar" så blir låten plötsligt sämre? det känns som att då tycker du inte att det är lika mycket respekt att lyssna på den låten längre utan då förknippas du med fjortisarna? men vafan ärligt... min personliga åsikt är att jag orkar inte bry mig om vilka andra som lyssnar på låten så länge den är bra, ett undantag om låten spelas 24/7 på radion så den blir utnött och man blir kräkless på den, men jag har inte hört svennebanan en enda gång på radion hittils iaf, kanske bara en slump! jag förstår att om MASSA andra också börjar lyssna på Promoe så känns han ju inte lika mycket som "ens egen" men han är fortfarande a hell of a artist!

jag menar inte på något sätt att du har FEL i det du säger för alla tycker och tänker olika och det är tur de :) haha var bara mina tankar! tack för mig!

no offence ander!

2009-05-22 @ 00:23:47
Postat av: pertan

Jag förstår inte vad du har emot att promoe skriver om det som står i tidningen. Det är klart man måste skriva om aktuella problem? Man kan ju inte skriva om problem som redan har varit. Dessutom är inte alla texterna om problem.

2009-05-22 @ 02:12:24
URL: http://pertander.blogg.se/
Postat av: pertan

+ att man skulle kunna diskutera meningen och innebörden av promoes nya låtar jättemycket om man bara vill. Han använder sig ju av massa metaforer och budskapet med låtarna får man ju lista ut själv.

2009-05-22 @ 02:13:48
URL: http://pertander.blogg.se/
Postat av: Ander

Jag störde mig aldrig på texterna sa jag ju, jag störde mig på sättet han la fram dom och känslan, det känndes som att han inte trodde på det han själv sa och då ska han inte säga det, det är som att köra en annans standup, det blir inte kul eftersom man inte håller med i det man säger.

Och om vi ska in på texter så vill jag påpeka att jag tröttnat på hiphoptexter eftersom dom är så ruskigt personliga, promoe nämner looptroop å nått speciellt om hans liv i nästan varje låt, hur ska man kunna köra den låten själv vid något tillfälle?

2009-05-23 @ 01:05:42
Postat av:

Du ser Ander, de är sånhär debatt du vill väcka :D

2009-05-23 @ 11:50:59
Postat av: fannnnnan

"beatsen är också fel, dom hade varit bra om någon annan än han gjorde dom, eftersom det är discobeats och han snackade om att dom aldrig tänkte göra sådana beats, men vad hände?"

okej inget illa menat mot dej ander men:
asså precis som du säger att du har ändrat din uppfattning om hiphop så kan ju faktiskt promoe ha ändrat sej.
typ som när jag var liten så sa jag att jag aldrig skulle sminka mej, men det gör jag ju, så då ändrade jag uppfattning om smink osv.
så även om promoe sa att han aldrig skulle göra sånna beats så kan han ju ha fått en annan uppfattning om dom.
man måste ju få ändra åsikter osv för hur kul skulle livet vara annars? om man har sagt att man ogillade något, men sen kanske man får se det från en annan vinkel, men så får man inte ändra sej?;)
så jag tycker att det är taskig att dra upp något som han har sagt förut, för jag kan lova att du har sagt grejer men sedan ändrat dej=)
meeeeeen det är ju bara vad jag tycker;) haha aja, hoppas du fattar hur jag menar iaf:)

2009-05-23 @ 14:17:34
URL: http://fannygrahn.blogg.se/
Postat av: Ander

Jag fatta hur du menar å jag håller med, men det är skillnad att byta ställning som privatperson och som artist. För som artist så bygger man upp en viss "karaktär". vi tar t.ex. Magnus Betner, hans karaktär är att störa sig på saker å ting å klaga. Skulle Magnus ändra sig och börja vara positiv skulle ju publiken inte få det dom kom för. Vissa skulle kanske tycka att förändringen blev till den bättre, men dom flesta slutar gilla honom eftersom han bytt spår.

Jag förstår hur du tänker fullt ut och såklart att han har rätt att ändra sig om han vill, men då har jag också rätt att tycka förändringen är åt fel håll.

2009-05-23 @ 14:29:07
Postat av: FREAKYFREDDAAANNNN

Sex and drugs and rocknroll is all we need.

Behöver inte ens diskutera varför hiphop inte är lika bra som rocknroll. Det säger ju sig självt eftersom rocknroll är rocknroll och allt som är rocknroll är NNIIIICEE!!

2009-05-23 @ 14:48:04
Postat av: fannnnnan

jo iof, och det är klart att du får tycka att han har blivit sämre osv..
men asså om en artist vill ändrar sej och vill prova något nytt så gör han det ju för att HAN/HON vill och för att HAN/HON tycker det är kul osv, för om han/hon bara ska hålla på att anpassa sej till sina fans hela tiden och inte ändra på sej för att då slutar dom lyssna på han/hon, DÅ blir det ju ingen känsla i låtarna...
tänk på all about you för den handlar ju exakt om det - att man ska göra det man vill och tycker om och allt, sen får väl världen tycka vad dom vill.
om artisten däremot ändrar sej p.g.a att han/hon tjänar mer pengar då, ja DÅ är det ju en annan sak... men sålänge man gör det för att man VILL så ser jag inget fel i det.

men asså jag förstår om du tycker att kråksången inte är lika bra som dom förra albumen...
för asså jag gillar kråksången för jag tycker det är sköna låtar och bra texter osv, men jag gillar det på ett helt annat sätt än typ white man's burden osv...

2009-05-23 @ 14:55:29
URL: http://fannygrahn.blogg.se/
Postat av: Niklas

Bra Fredde, thats the spirit! /,,/ I övrigt håller jag med Ander angående att ändra sig, visst får man ändra sig, men att ändra sig som artist på det här viset är ju lite att svika sina lyssnare när man tidigare lovat att hålla sig till något annat, och därför en bra anledning att sluta lyssna. (Inte fratt jag någonsin gillat Promoe 8-) )

2009-05-23 @ 23:59:19
Postat av: Ander

"för om han/hon bara ska hålla på att anpassa sej till sina fans hela tiden och inte ändra på sej för att då slutar dom lyssna på han/hon, DÅ blir det ju ingen känsla i låtarna... "

Det här citatet fattar inte jag, ens idol VILL man ju ska vara som h*n alltid har varit för det är ju så man gillar honom/henne? Och dom kommentarer jag har läst om kråksången så är det väldigt många gamla fans som säger dom ska sluta lyssna, men däremot har han dragit till sig en helt ny publik. Så jag håller inte med i det där.

Och jag måste även påpeka att artister spelar FÖR fansen, inte för dom själva. Dom ska ge publiken vad dom vill ha varesig det är sång, standup eller idrott. Såklart dom kan göra det för att dom vill underhålla och upplysa folk, men lägg märke till att jag skriver FOLK. Alltså gör dom det för folket, inte för deras egen skull.
(förutom sellouts men dom är ju en klass i sig och spelar faktiskt för sig själva) Jag lyssnade på promoe för att jag tyckte han gjorde musik som passade mig, inte för att jag tyckte synd om honom. Och nu när han ändrade sig och inte längre gjorde det jag tyckte om så blev han av med en lyssnare men jag har nog ersatts av någon annan som tycker mer om promoe som han är nu.

Men jag säger också att det mycket väl kan vara jag som förändrats också och vi helt enkelt gick skilda vägar.

2009-05-24 @ 18:56:28
Postat av: Ander

Och till macckep! jag har faktiskt varit rädd för detta tillfälle då jag ska skriva :]

Asbra skrivet det vill ja bah att du ska veta de där om dubbelmoral, jag tabbade mig där litegrann!
Det enda jag kan skylla på är att jag helt enkelt förändrade mig och upptäckte att jag gillade tolkningsmusik bättre, och sedan var det som att vrida på en kran och då följde allt annat, å plötsligt var allt bra. Bättre försvar har jag inte.

Däremot det där om mitt citat om fjortisar å promoe, vad hände med rastabyxorna? Dom var ju jättepopulära... tills en viss målgrupp började att ha dom och nu kan vi inte tänka oss att ha på oss dom längre? Varför får inte jag känna samma sak för musik?

2009-05-24 @ 19:04:11
Postat av: Phille

Först vill jag säga att det är sjukt roligt att någon skriver om detta!
Roligt att läsa dina åsikter och dylikt.



Det första du säger om "I fuck 24 bitches per weekend, back in my car, down the deep end" musik är så rätt.
Men hiphop måste också gå i underkategorier, såsom det finns flera olika sorters rock osv.
Visst är det tragiskt att det ska målas upp en bild av hiphop som innehåller massa nakna tjejer, pengar och blingbling.
Det är tråkigt. men skulle all hiphop låta likadant skulle det inte vara lika roligt att lyssna på den man verkligen tycker om.

Du nämner att det finns två typer av hiphop: "in da club"-typen och de som rappar om rasism och problem.
Men vänta, det finns faktiskt kategorier mellan. Det finns många som varken rappar om bitches in da club eller om världens problem/rasism.
Det är dessa man lätt glömmer eller aldrig uååtäcker. Det blir lixom svart på vitt. Man måste öppna ögonen och se så mycket hiphop är.
Det finns aggresiv, lugn, nyskapande, old-school, snabb, kränkande, hyllande hiphop. Ja gud vet vad. Bara man vågar lyssna på nya saker, våga glömma det gamla och ge plats åt det nya. Bara man vågar, hittar man det man verkligen tycker om.


Sen, personligen just nu, lägger jag lika stor (ibland större) vikt på musiken bakom rappen som själva rappen. Jag säger inte att det är oviktigt om man har bra lyrics eller inte. Utan att en låt helt utan rap kan tilltala mig precis lika mycket som en med. Men det är personligt, precis som du säger i det du har skrivit: det är endast personliga åsikter och tankar.


Jag är, och har aldrig varit, ett riktigt Promoe/Looptroop fan. Jag vet inte riktigt varför, men hans musik tilltalar väl mig inte riktigt lika mycket som annan sorts.
För det menar jag inte att promoe är dålig, utan jag respekterar honom sjukligt mycket, och utan tvekan är han sveriges bästa låtskrivare och rappare.
Det du säger i texten är att du tycker att Promoe har blivit en typ av "sellout", eftersom han bara gör musik som han kan tjäna pengar på.
Det är tråkigt, jag tycker man ska göra musik man vill och älskar att göra. Om man vill göra en sorts musik så gör man den, oavsett om man tjänar pengar på den eller inte.
Men promoe kan ju ha ändrats och känner att han vill göra lite mer "mainstream"-låtar.
Mig spelar det ingen som helst roll att någon annan lyssnar på samma musik som jag, musik blir inte sämre för att fler lyssnar på den.
Men musik som inte tilltalar mig ett dugg lyssnar jag inte på, och för det mesta är det sådan musik som spelas på tex MTV, radion osv.
Skulle nu, mot all förmodan, alla fjortisar börja lyssna på den musik som tilltalar mig inte skulle jag sluta lyssna på den för det inte.
Den tilltalar ju mig fortfarande på samma sätt som förut, bara det att fler har hittat det goda i den musiken.
Som tex "Sunday morning" med Promoe, det tilltalar mig inte att förvränga rösten på detta sätt som promoe har gjort i den låten. Som du säger, "jag tänker inte heller lyssna på den bara för att den har bra text, eller att det är promoe". Den tilltalar mig inte, därför lyssnar jag inte på den. Samma sak, skulle någon av de jag lyssnar på mest av allt släppa något i den stilen, klart jag inte skulle lyssna på den bara för att det är den som har gjort den. Det spelar ingen roll vem som gjort musiken, så länge den tilltalar mig på något sätt lyssnar jag på den.


Angående beats and such.
Om du tycker att det är alldeles för lite nyskapande inom hiphopen tycker jag du ska sluta lyssna på "mainstrem"/vanliga beats och dycka djupare in i hiphopen. Det finns så otroligt mycket, som jag skulle tro, att du inte upptäckt än.
Få tag i en kopia av "J Dilla - Donuts", där hittar du otroligt mycket nyskapande musik.
Du kan även få tag i något "beat konducta" av Madlib, där får du också se saker som är nyskapande.
Om du är less hiphop och öppen för något nytt, lyssna på Dilla eller Madlib osv. Deras musik finns i så många kategorier.
Det är inte bara några trummor med en sample på, utan det är så mycket mer som man kanske inte upptäcker första gången man lyssnar.
Men som du sa, "jag lyssnade en gång till.....". Ge det en chans och du kommer att upptäcka att hiphop är sååå mycket mer än det man redan hört.

En melodi kan tala lika mycket som en text, åtminstone förmedla en otrolig känsla. tex "J dilla - Time: donut of the heart" är en av dessa låtar. Varenda gång jag hör den blir jag alldeles... ja. Jag vet inte hur jag ska beskriva det. Det börjar nästan pirra i magen för att det är så bra.
Det är sån perfektion, sån känsla och allting. Sedan har the roots MC lagt några verser på det beatet och vips har du både ett äckligt bra beat och en grym text. Den låten heter "The roots - can't stop this".
När allt stämmer, musiken förmedlar rätt känsla och texten har ett bra budksap som tilltalar dig, är hiphop helt otroligt. Man vill bara lyssna och lyssna och lyssna. Och varenda gång man hör låten får man samma känsla, eller man kanske finner att låten tilltalar dig på ett annat sätt än tidigare (som det var med "rape me" i ditt fall).


Du måste vara ganska låst i Promoe/Looptroop området, eftesom du bara tar upp promoe i olika exempel, men inte någon annan. Det måste ju betyda att det bara är/var promoe som tilltalade dig. Sedan säger du att du är less på hiphop. är Promoe all hiphop? Kan du förklara dig lite tydligare, tilltalar ingen annan sorts hiphop dig, eller har du inte vågat lyssna på annat än Promoe osv?



Hiphop är inte bara dunkadunka med en rap på. Det är så mycket mer. Bara man vågar öppna sina öron kommer man upptäcka detta.
Det gjorde jag. Det finns så mycket musik man blir rörd in i hjärtat av.Sså känner jag för musiken som tilltalar mig mest.
Hiphop handlar, som i princip all annan musik, om att förmedla en känsla. Oavsett om den känslan är kärlek, lycka, sorg eller dylikt.
Det tilltalar alltid någon, vilket är meningen.


'Hiphop is all about spreading the message of peace, love and understanding.'






Ska passa på att tipsa om några musiker;

J Dilla,
Madlib,
Black Milk,
Elzhi,
Common,
The roots,
Talib Kweli,
Mos Def,
Reflection Eternal,
Black Star,
Clipse,
osv.

Alla dessa har kanske inte den bästa texten, mest nyskapande beatet eller värsta flowet.
Utan de tilltalar mig och ger mig den känsla som jag vill att musik ska ge mig. Därför lyssnar jag på dessa.



från en true hiphop älskare,
Nils-Philip.

2009-05-24 @ 21:47:38
URL: http://philipisraelsson.blogspot.com
Postat av: fannnnnan

men assåååå jag menar ju som så att om en artist inte längre vill göra en sorts musik utan vill prova nått nytt osv, då om han fortsätter med det gamla så blir det ju inte känsla i låtarna... om han bara gör det för att inte förlora fans

2009-05-24 @ 22:38:12
URL: http://fannygrahn.blogg.se/
Postat av: fannnnnan

men assåååå jag menar ju som så att om en artist inte längre vill göra en sorts musik utan vill prova nått nytt osv, då om han fortsätter med det gamla så blir det ju inte känsla i låtarna... om han bara gör det för att inte förlora fans

2009-05-24 @ 22:38:13
URL: http://fannygrahn.blogg.se/
Postat av: fannnnnan

det jag lixom vill ha sagt är att visst om du inte gillar beatsen osv men jag tycker att det är ett dåligt argument att säga att du inte gillar dom för att han har sagt att han inte skulle göra sånna...
för antingen så gillar man beatsen eller så gör man inte det.
som typ om en skådis säger att han aldrig ska spela vampyr i en film och massa, men så ändrar han sej och spelar vampyr i en film och han gör det jättebra osv, så kan jag ju inte ogilla filmen bara för att han har sagt att han aldrig skulle spela en sån roll... hahah förstår du vad jag menar:)?

sådärja nu är jag klar.
(lägg märke till vilken tid jag kommenterade detta...)
moahha vi ses om två veckor;)hare bra

2009-05-25 @ 02:03:38
URL: http://fannygrahn.blogg.se/
Postat av: fannnnnan

oj fan vad jag rörde till allt upptäckte jag nu... Hehehhehe aja nu fick ni iaf många kommentarer:)

2009-05-25 @ 02:05:04
URL: http://fannygrahn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg:
RSS 2.0